כדורסל במחשב אסקפיזם להמונים

כדורסל במחשב – אסקפיזם להמונים

מאת: אדם רוטברד

אצטדיון קמפ נואו, רגע לפני משחק הכדורגל בין ריאל מדריד לברצלונה. אתם עדיין בחדר ההלבשה, ומתלבטים לגבי ההרכב הפותח. מול מסך המחשב, אתם מתלבטים באיזה מערך לעלות עד השניה האחרונה. האם מסי יצליח לשבור את בצורת השערים הארוכה? התצליחו לנצח במשחק העונה?

לשחק או לנהל?

ז’אנר משחקי הספורט במחשב, עשוי להעניק להמונים שעות רבות של הנאה, ונטייה להתמכרות קשה במיוחד. ניתן לחלק אותו לשני סוגים: כאלה שיותר דומים למשחקי אקשן, בו אתם בתפקיד השחקן על המגרש וכאלה שדומים למשחקי אסטרטגיה – בהם תפקידכם הוא לנהל את הקבוצה, לפקח על האימונים מדי יום, ולצפות בקבוצתכם מהצד בזמן המשחקים וכן לבצע חילופים.

משחקי אקשן – להיות שחקן במגרש

חברת EA Sports היא המובילה בתחום משחקי הספורט במחשב, אולם מתמקדת בעיקר בתת-ז’אנר הראשון – משחקי ספורט אקשן. בין מוצריה הפופולאריים ניתן למצוא את Fifa, משחק כדורגל בו את/ה בתפקיד השחקנים על מגרש, ו- NBA, בו את/ה מתפקד בתור שחקן הכדורסל על הפרקט. חברת Sports Interactive אחראית לשיווק משחק הניהול ספורט הפופולרי ביותר – Football Manager, בו את/ה בתפקיד המאמן: את/ה קובעים את ההרכב, כמה אימוני השחקנים יהיו קשים (היזהרו מלהעמיס עליהם – הם עלולים להיפצע), וכן תידרשו לדבר עם התקשורת לפני משחקים.

אם אתם חולי ספורט או אנשים של אקשן, שלא יכולים לחכות עד לתחילת המשחק -ז’אנר הספורט-אקשן הוא בדיוק בשבילכם. אין לכם חשק להיות על הספסל ולתת הוראות וכל מה שמעניין אתכם הוא האקשן עצמו – למסור, להחמיץ, להבקיע. בז’אנר הזה אין לכם הרבה מה לעשות חוץ למשחק במשחק עצמו. ברגעים שלפני, אתם קובעים במהירות את ההרכב, את המערך, אולם כל מה שקשור לשמירה על מורל השחקנים וניהול הקבוצה כלל לא מעניין אתכם. נסו לשחק עונה שלמה עם הקבוצה, ולראות כיצד היא זוכה באליפות – משם, הדרך להתמכרות טוטאלית תהיה מהירה מאוד.

משחקי אסטרטגיה – להיות מנהיגים

משחקי הניהול ספורט מזכירים משהו סדנאות גיבוש לעובדים: המאמן יוצר את רוח הצוות באמצעים שונים ודורש מהם להצטיין. בדיוק כמו במקום העבודה, קבוצה שאיננה מגובשת – ומצב רוחם של השחקנים יהיה בכי רע, תפסיד במשחקים. בז’אנר זה על המאמן לבצע גיבוש צוות ולדאוג שכולם יהיו מרוצים – ולא, הוא יפוטר. לאלה מבינכם שאוהבים עומק ומחפשים תהליך ארוך מעבר להנאה הרגעית של הבקעת שער או ניצחון – הז’אנר הזה הוא בדיוק בשבילכם. גלו אחריות ומנהיגות כשהקבוצה נופלת, ואם השוער מציג סידרה של תצוגות כושלות – בדיוק כמו טכנאי מחשבים שמחליף כרטיס זיכרון, החליפו גם את השוער!

לסיכום

למרות הדיכוטומיה בין שני סוגי המשחקים, במשך הזמן וככל שתעמיקו אל הנאות ופלאי העולם הוירטואלי הזה – יתערבבו שני הז’אנרים אחד בשני. לאחרונה נוצר פיתוח חדש הנקראFifa Manager של חברת EA Sports, שבו את/ה מנהל את הקבוצה אולם באפשרותך גם לתפקד בתור אחד מהשחקנים. מה שלא יהיה, לפני שאתם צוללים בהתלהות ללימוד כללי המשחק כדאי שתגדירו גבולות ברורים מבחינת משך המשחק מדי יום. לא פעם מלווה ההנאה מהמשחק בהתמכרות של ממש. נקודה נוספת שכדאי להביא בחשבון היא כמות הזיכרון במחשב שלכם. משחקים כידוע צורכים כמות נכבדה ממנו – ואם לא תערכו לכך מראש לא יהיה מנוס מלהזמין טכנאי מחשבים אליכם הביתה להסדרת הנגישות לאהבתכם החדשה.