שיווק: לנטר ולהקשיב ללקוחות ברשת

שיווק: לנטר ולהקשיב ללקוחות ברשת

נטע דורון

אז מה אומרים על החברה שלך?בין אם אתה טכנאי מחשבים ובין אם אתה עורך דין. על המוצרים והשירות שלך? לא רק בשיחות סלון אלא ברשת האינטרנט, היכן שמסתובבים אלפי אנשים מדי יום. חשוב לדעת, נכון? וכיצד תוכלו לנטר הררי מידע ולעשות בהם סדר כדי להבין, להתמצא ולהסיק מסקנות?

כיום אין קל מכך. תוכנות מיוחדות מנטרות את הרשת אוטומטית לפי הגדרות הלקוח ומאפשרות לו להגיע לכל השיחות ברזולוציה מדוייקת ולברר לא רק מה נאמר, אלא איפה בדיוק (אתר) וכן האם הנאמר הוא חיובי או שלילי. כלים אלה הם בעלי חשיבות גדולה עבור חברות רבות, ומהווים עוד נדבך חשוב במערך השיווק שלהן.

אילו כלים עומדים לרשותנו לצורך בקרה והבנה מה קורה ברשת?

  • 1. מעקב וניתוח תגובות המועלות בבלוג האתר או בדף הבית.
  • 2. התקנת ווידג’טים בבלוג שמאפשרים הפקת מידע אודות היקף ואופי השיח הציבורי ברשת.
  • 3. הקשבה: Brand Moinitoring. ניטור כל שיחה ברשת: טוקבק, פורום, או בלוג. כל שיחה כזו אודות המוצר או השירות מאותרת. זוהי אומנות ההקשבה בניו מדיה והיא בעלת ערך עצום לחברות.

לפני עלייה לאוויר

בניגוד לפרסום וליחסי ציבור, ההשקעה בניטור מוניטין דורשת היערכות אחרת.

כדאי להחליט מראש כיצד לרכז את כל הפונקציות מכל מחלקות הארגון: מכירות, משאבי אנוש, שיווק ועוד. המחלקות חייבות להיות מסונכרנות ביניהן על מנת להפיק את המיטב והמירב מכל המידע שינוטר ברשת אודות הארגון בהן כולן פועלות. ומה עוד?

ת’כלס, כל האנשים בארגון צריכים להיות ערוכים לתגובה מהירה לשאלות או טענות שיעלו באוויר אודות המותג שלהם. נגישות ומהירות הם שם המשחק כאשר מדובר בניו-מדיה.

היתרונות שבהקשבה

ההגיון מאחורי פעילות לכאורה סזיפית זו הוא בכך שמכורח ההקשבה ניתן לגלות המון אודות כיצד נתפס המוצר בעיני הציבור.

ניתן לאתר דרישות חדשות, הצעות ייעול, להבין כיצד נתפס הארגון או השירות/מוצר בעיני הציבור, לספוג ביקורות ולהשכיל להפנימם באופן שישפר שירות וימקסם רווחים לעתיד באופן ישיר ומהיר.

לאורך זמן, השקעה בניטור מותג הופכת את הפעילות השיווקית של המותג לטובה יותר ויעילה יותר. ניטור מוניטין ברשת מהווה כלי חזק לצורך תכנון קמפיין ומהווה הכול ביחד: קבוצות מיקוד, מחקר מדיה ועוד.

אם אתם מתכננים פעילות שיווקית-פרסומית כלשהי ומקשיבים לשיחות תוכלו לגלות מהן הציפיות מהאירוע אשר אותו אתם מתכננים. לכן, שילוב מדיה מסורתית של סרטוני טלוויזיה, באנרים, מודעות ומידה חדשה (פייסבוק, טוויטר) יבטיח כיסוי נרחב והתאמה לציפיות הציבור. הצלחת הקמפיין מובטחת. בנוסף, לא יהיה זה מופרך לומר ששילוב מחקר מדיה דרך ניטור השיחות עשוי לחסוך כספים מיותרים במהלכים חסרי טעם מראש. מידע זה ניתן לברר ולדעת רק דרך הקשבה לשיחות ברשת.

לסיכום, ניטור שיחות ברשת הוא כלי חשוב בארגז הכלים השיווקי של כל חברה. אם פעם חברות הכריזו על הסחורה שלהם וצרכנים הקשיבו, הרי שכיום התהפכו היוצרות: המשווקים מקשיבים לקהל ומתאימים עצמם בהתאם.

מה שחשוב הוא להבין ששיווק דרך הקשבה ללקוחות הוא דרך הדורשת אורך רוח וראייה לטווח רחוק. מותג שחסר הבנה זו ולא יבצע ניטור לאורך זמן מהר מאוד ימצא עצמו ברגרסיה תדמיתית ובנחיתות לעומת מתחריו. הדבר נכון לגבי טכנאי מחשבים,  טכנאי מחשבים בחיפה ועד לסופרמרקט ענק בעל מחזור עסקי של מיליונים.